Niaga IT

Jom berNiaga IT

Pergi Bercuti, Usahawan Juga Perlukan Rehat

Assalamualaikum…

Sudah agak lama berehat. Saya agak sibuk pada akhir bulan Mei sehinggalah awal bulan ini. Saya baru saja balik dari bercuti. Cukup untuk menenangkan fikiran yang agak kusut..

Harga petrol naik lagi. Kali ini 41%. Saya tak pasti apa yang akan saya buat bagi menampung kenaikkan harga ini. Penggunaan petrol untuk perniagaan saya sekitar RM400 sebulan. Peningkatan 41% menjadikan RM560. Caj pengangkutan seperti courier service mesti naik. Nak tak nak, harga barang terpaksa dinaikan seringgit dua. Itulah kelebihan kepada perniaga. Kita menyanyikan lagu yang sama. Yang sangat perit ialah golongan pengguna yang terpaksa menanggung kenaikkan semua benda disekeliling….

Usahawan juga manusia biasa. Ada masa perlukan rehat yang agak panjang. Asalkan tidak menjejaskan perniagaan, pergilah bercuti. Tengok keadaan ditempat orang dan applykan kepada perniagaan kita. Bila balik dari cuti, otak pun fresh. Kira macam refreshment jugak. Saya biasa jumpa usahawan yang tak pernah bercuti. Hari-hari menghabiskan masa di kedai runcitnya. Sepanjang 10 tahun tu, memang tiada perkembangan langsung. Kedai runcit bolehlah diterima.. kalau pusat komputer yang tiada perubahan sepanjang setahun dua sudah agak ketinggalan zaman.. jadi kepada usahawan IT di luar sana, cutilah sekali-sekala…

16 Jun 2008 - Posted by | pengurusan masa, santai | , ,

Tiada komen.

Tinggalkan komen